افشای مشخصات اولیهٔ Xiaomi 15 Pro ویدئو | ربات اپتیموس تسلا، مشغول کار در کارخانه خانواده آیفون ۱۷ یک عضو «اسلیم» خواهد داشت تراکنش‌های بیت‌کوین میلیاردی شد اولین تریلر از حضور شخصیت «هوملندر» در بازی «مورتال کمبت ۱» (Mortal Kombat 1) لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت تصویب شد اولین تصاویر از فصل دوم سریال «آخرینِ ما» (The Last of Us) شواهد جیمز وب برای اثبات حیات فرازمینی کافی نیست هشدار به کاربران اندروید: اطلاعاتتان در خطر است! | صاحبان شیائومی بیشتر مراقب باشند! از Pixel 8a چه می‌دانیم؟ | افشای همه مشخصات گوشی جدید گوگل، پیش از رونمایی معرفی بازی «گربه‌ها و سوپ» (cats & soup) + دانلود اندروید و IOS مایکروسافت: پلیس آمریکا حق ندارد از Azure برای تشخیص چهره استفاده کند مشخصات Poco F6 Pro فاش شد انتشار تصاویر Xperia 1 IV، آخرین پرچمدار سونی از ماکت‌های لورفته خانواده iPhone 16 چه می‌فهمیم؟ پیکر شهید تازه‌تفحص‌شده دفاع مقدس در گلزار شهدای مشهد به خاک سپرده شد + عکس برای بازی Hellblade II چه سیستمی نیاز دارید؟ قابلیت‌های جدید استوری در اینستاگرام + جزئیات موتور جستجوی ChatGPT به میدان می‌آید یسنا دیدار، دختر ناپدیدشده ترکمن، بالاخره پیدا شد + فیلم انجمن تجارت الکترونیک تهران دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی را غیرقانونی خواند
سرخط خبرها

روان شناسی به اشتراک گذاشتن محتوا (بخش پنجم: ویژگی‌های جمعیت شناختی)

  • کد خبر: ۶۱۶۲۲
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
روان شناسی به اشتراک گذاشتن محتوا (بخش پنجم: ویژگی‌های جمعیت شناختی)
در بخش پنجم و پایانی این مجموعه به سراغ ویژگی‌های جمعیت شناختی بازنشرکنندگان محتوا می‌رویم و شبکه‌های اجتماعی را از این نظر بررسی می‌کنیم.
عماد پورشهریاری | شهرآرانیوز - در ۴ شماره قبلی سری‌مطالب «روان‌شناسی به اشتراک‌گذاشتن محتوا»، روان شناسی انتشار یا بازنشر محتوا را بررسی کردیم و به طور ویژه گزارش‌های نیویورک تایمز و هاروارد بیزینس ریویو را بررسی کردیم. در این بخش‌ها به نقش انگیزه ها، تیپ‌ها و احساسات افراد پرداختیم و مهم‌ترین ویژگی‌های یک محتوای قابل بازنشر را ذکر کردیم. در بخش پنجم و پایانی این مجموعه به سراغ ویژگی‌های جمعیت شناختی بازنشرکنندگان محتوا می‌رویم و شبکه‌های اجتماعی را از این نظر بررسی می‌کنیم.

 

زنان ونوسی مردان مریخی همه به دنبال انتشار محتوا

ویژگی‌های جمعیت شناختی مانند سن، جنسیت، تحصیلات و ... از مؤلفه‌های اصلی روان شناسی هستند. برای کند و کاو و روان شناسی دقیق‌تر به اشتراک گذاری محتوا در دنیای دیجیتال باید این ویژگی‌ها را بشناسیم. کتاب‌ها و نظریه‌های روان شناختی زیادی درباره تفاوت‌ها یا شباهت‌ها مردان و زنان نوشته شده اند، اما وقتی از فضای مجازی صحبت می‌کنیم باید ابتدا بستر انتشار محتوا را بهتر بشناسیم.

 

اینستاگرام

مهم‌ترین شبکه اجتماعی نزد ایرانیان است و به بزرگ‌ترین بازار فروش محصولات و خدمات تبدیل شده است. حضور در اینستاگرام برای شما انتخاب نیست و چاره‌ای جز حضور در آن نخواهید داشت. برخلاف توییتر، در اینجا اکثریت با اختلاف نه چندان زیادی در اختیار زنان است. علاوه بر این، فعالیت این گروه در این شبکه اجتماعی هم بیشتر است. میانگین سنی افراد در اینستاگرام کمتر است و نوجوانان بیشتری در این پلتفرم حضور دارند. از نظر سطح درآمدی هم به همین ترتیب اعداد کمتر است که با توجه به سن کمتر کاربران آن، پیش بینی پذیر است.

 

توییتر

اگر جذب مخاطب در جامعه کوچک، اما اثرگذار توییتر فارسی را تجربه کرده باشید، حتما متوجه شده اید با گروه سرسختی روبه رو هستید. تعداد کاربران مرد توییتر از زنان بیشتر است و بیشتر بین ۱۸ تا ۳۵ سال دارند. البته میانگین سنی این افراد در چند سال اخیر سیر نزولی داشته است که خبر خوبی برای کسب وکار‌ها به نظر می‌رسد.

از طرف دیگر، مخاطبان شما سطح تحصیلات بالاتری دارند. تاکنون آمار چندان دقیقی از میزان تحصیلات ایرانی‌های حاضر در توییتر منتشر نشده است، اما در سطح جهانی، ۵۴ درصد این افراد دارای مدرک دانشگاهی هستند که عدد چشمگیری است. نکته دیگر این است که کاربران توییتر به طور میانگین از سطح درآمدی قابل قبولی برخوردارند.

 

لینکدین

یک شبکه اجتماعی جذاب برای حرفه‌ای هاست. تنها ۲۳ درصد مخاطبان آن ۱۸ تا ۲۹ هستند و ۲۱ درصد مخاطب بزرگ‌تر از ۶۵ سال دارد! کاربران بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی کاری جهان بیشتر در شهر‌ها زندگی می‌کنند و وضع مالی مناسبی دارند. علاوه بر این، بخش بسیار بزرگی از آن‌ها (۷۷ درصد) تحصیلات دانشگاهی را تجربه کرده اند. جنسیت افراد در لینکدین، با کمی چشم پوشی، میان زنان و مردان برابر است.

 

مخاطبان دهه ۸۰

در پژوهشی که تارنمای بافر منتشر کرده ویژگی‌های جمعیت شناختی بازنشرکنندگان محتوا (به طور خاص محتوای وایرال) بررسی شده است. بر اساس این، گزارش گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال نسبت به سایر گروه‌های سنی به احساسات مثبت و غافل گیرکننده کمتر اهمیت می‌دهند. به طور دقیق تر، اگر محتوای شما احساساتی مثل لذت بردن یا اعتماد را منتقل کند، نباید انتظار داشته باشید به دست این گروه بازنشر شوید.

در احساسات مثبت، یک نگاه و رویکرد اولیه وجود دارد که چندان مورد استقبال این گروه سنی نیست. به بیان دیگر، مخاطبان ۱۸ تا ۲۴ سال تمایلی به بازنشر حس دیگران ندارند و ترجیح می‌دهند محتوای آن‌ها انتقال دهنده یک مفهوم جدید باشد. به همین دلیل، آمارها، اینفوگرافی‌ها یا اخبار چندان موردتوجه آن‌ها نیست، اما محتوا‌های تعاملی و ویدئو‌ها بیشتر به دست آن‌ها منتشر می‌شود.

 

زنان و مردان: شباهت‌ها بیش از تفاوت‌ها

جنسیت کمتر از چیزی که به نظر می‌رسد در انتشار محتوا تأثیرگذار است. با این حال، ویژگی‌هایی وجود دارند که باید موردتوجه بازاریابان دیجیتال قرار بگیرند. پیش از هر چیزی و به طور کلی شانس انتشار یک محتوا توسط زنان بیشتر از مردان است. احساسات درگیر کننده زنان دامنه گسترده تری در مقایسه با مردان دارد. برای نمونه، زنان برخی حس‌ها مانند ترس، خشونت یا انزجار را بیش از مردان موردتوجه قرار می‌دهند درحالی که مردان به انتشار حس‌هایی نظیر شادی و لذت تمایل بیشتری دارند.
 
با همه این‌ها اگر مخاطب کسب وکار شما مردان هستند، هنوز شانس بازنشر محتوا را خواهید داشت. در پژوهشی که بازاستریم منتشر کرده است حوزه‌های مختلف از نظر انتشار بررسی شده اند. در این بین، اخبار با اختلاف، انتشار بیشتری داشتند که مردان توجه بیشتری به آن‌ها دارند. این در حالی است که بسیاری از بازاریابان محتوایی ترجیح می‌دهند محتوایی بدون تاریخ انقضا یا به اصطلاح محتوایی سبز تولید کنند و سراغ اخبار نروند. این نکته را فراموش نکنید که هر کسب وکاری نمی‌تواند به دلیل شانس بازنشر بیشتر در صفحه شخصی خود خبر منتشر کند. اگر کسب وکار شما در حوزه‌های خبر (مانند خبرگزاری‌ها و وب سایت‌های خبری)، سرگرمی یا فناوری نیست، خبرتان هم موردپسند مخاطبان قرار نخواهد گرفت. در این پژوهش، حوزه‌های سرگرمی، آموزش، سفر و تجارت در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

 

شروع روان شناسی از مخاطب شناسی

شبکه‌های اجتماعی و دنیای محتوا وابسته به کاربران و مخاطبان آن است. همه مواردی که درباره روان شناسی بازنشر محتوا گفته شد در قدم نخست از مخاطب شناسی آغاز می‌شود. برای اینکه مسیر مشخص تری داشته باشید، حتما پرسونای مخاطب خود را به دقیق‌ترین شکل ممکن بنویسید. از میان انگیزه ها، تیپ‌های شخصیتی و ویژگی‌های جمعیت شناختی آن‌هایی را که مرتبط با مخاطب خاص شماست بیرون بیاورید و تلاش کنید استاندارد‌های یک محتوای قابل انتشار را رعایت کنید. در نهایت، می‌توانید انتظار داشته باشید محتوای شما در شبکه‌های اجتماعی بچرخد و با کمی خوش بینی وایرال شود.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->